Eindelijk Bericht en Welcome to america - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu Eindelijk Bericht en Welcome to america - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

Eindelijk Bericht en Welcome to america

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

17 Maart 2007 | Verenigde Staten, Los Angeles

Hallo lieve schatjes,

Ik weet dat het schandalig lang geleden is dat ik iets van me heb laten horen. Internet was heeeeel duur en te langzaam op Samoa (toen hij het eindelijk deed na 7 dagen enzovoorts). Daarna in Amerika waren er nergens internet cafe's behalve een hele dure computer en nu eindelijk in het hostel tijd om eens even te vertellen wat ik de laatste 2 weken nou eigenlijk allemaal gedaan heb.

Het begon allemaal toen we dus naar Samoa toe gingen. Denk je dat je al genoeg ezel bent geweest... We moesten 30 minuten vantevoren inchecken (hadden we 3 x nagevraagd). We waren ruim op tijd op het vliegveld namelijk 5 uur van te voren omdat we uit het hostel moesten en je kent dat wel. Lopen we 3 kwartier van te voren naar de incheckbalie staat daar een man onmenselijk te stressen omdat we 2 uur vantevoren in hadden moeten checken want het was een internationalevlucht want we zouden op Auckland meteen doorgaan en niet daar nog eens in moeten checken... Jullie moeten rennen!! Zei hij, zo gezegd zo gedaan.. Komen we aan om de oprotpremie te betalen blijkt dat we niet echt hoefde te stressen maar dat we wel laat waren (bedankt new zeland airlines).

Op Samoa aangekomen hebben we met 5 andere een taxi gedeeld naar een hostel en daar aangekomen hebben we besloten om met 3 van die mensen Jorg (germany) en een stelletje Christoph en Lisa (germany() voor 2 dagen een auto te huren om naar het eiland Savaii te gaan. De eerste dag in Apia (de hoofdstad) hebben we even geshopt en niets gekocht en daarna gesnorkeld in een marine iets.. Daar hele mooie en rare vissen gezien in allerlei kleuren en vormen en ook lagen er iets van 12 kooien in het water waar ze heeeeele grote schelpen of koraal of weet ik veel wat kweekte en dat was raar om te zien. Toen dus naar Eiland 2. Samoa bestaat namelijk uit 2 eilanden het hoofdeiland Upolu waar we aankwamen en een meer traditioneel eiland Savaii.

We zijn in 2 dagen (1 nacht) het eiland rondgereden in een jeepachtige auto en hebben daar blowholes (kregen een demonstratie van een man die kokosnoten in een blowhole gooide die dan 30 meter de lucht in geschoten werden), watervallen (waar ik dus heeeeerlijk gezwommen heb), ruines(van 3000 jaar oud maar het zei me niet zoveel) en de traditionelere woonomgeving gezien. De mensen wonen daar eigenlijk allemaal in fales dat zijn huizen met een rietendak en alleen als het regent gaan de muren (vaak van riet of plastic) naar beneden. De omgeving was geweldig mooi overal groen en palmbomen en bergen (volbegroeid). Samoa was zo anders dat ik me kon blijven verwonderen. Ook veeeel groener dan ik gedacht had maar dat kwam misschien doordat we er in het regenseizoen waren. Alleen al de manier waarop ze daar leven (tja als het altijd warm is heb je ook geen stenen huis nodig, is alleen maar veel te warm).

Ook leuk, zit je op de ferry komen mensen met hele picknick kleden waar ze op gaan eten met de familie of zie je ineens allemaal mensen gewoon op de grond liggen slapen. Ze zijn daar volgens mij minder erwtachtig dat ze gewoon overal kunnen slapen (ik zag ze op tafels liggen en in zo'n achterbak van een auto).
Kenmerkend voor Samoa is dat je OVERAL echt OVERAL kerken ziet echt iedere 100 meter staat een kerk. (waar halen ze de mensen vandaan om de kerk te vullen?? geen idee!).

Na Savaii zijn we dus terug gegaan naar het hoofdeiland met zijn 5en en zijn we doorgereisd naar het zuidoosten van het eiland naar Lalomanu naar Taufua Beach Fales wat bekend staat om het beste eten en een van de mooiste stranden van Samoa, klinkt goed toch?
Daar hebben we ons de overige 9 dagen vermaakt met slapen in een open fale (alleen als het regende hebben we de zeilen naar beneden gedaan en dat was echt een veel aangenamere temperatuur dan in een hostelkamer in Apia). Ook heb ik wat gelezen gezwommen in de zee (soms een ochtend duik of een avond duik) en vaak een afkoelduik in een zee van 28 graden (afkoelen, uhuhm..). Ik heb nog gesnorkeld daar in de zee en dan zwem je 10 meter zit je ineens midden tussen het koraal en de meest rare vissen. GEWELDIG! Echt kei mooie vissen en koraal en weet ik wat allemaal.
Verder hebben we daar allerlei mensen ontmoet die daar werkte (van samoanen tot zwitserse en engelse mensen) en omdat we er 9 dagen verbleven werd het een beetje een "wij kennen elkaar" idee. Ook hebben we 2 deense jongens ontmoet Frederik en Stevan waar we veel kaartspelletjes meegedaan hebben en waar we veel mee opgetrokken zijn tijdens het zonnen en nietsdoen op Samoa.
Het eten van Taufua beachfales was ONGELOOFLIJK!!! We kregen voor 17 euro per nacht ontbijt en avondeten erbij. Het ontbijt bestond uit (niet elke dag dit allemaal maar een combinatie van).. Gekookt ei, gebakken ei, wentelteefjes, omelet, omelet kaastosti, tosti's, elke dag papaja, bananen en kokosnoot, toast, witte bonen in tomaten saus, muffins, pap, melk, thee, koffie of chocomel, pannekoeken, jam en volgens mij nog meer.
Het avondeten was helemaal watertandend want we hadden zoveel keuze en elke dag iets anders. We hadden wel elke dag een verse vis (mega groot) en ik heb 3 x kreeft op (JA IK EET KREEFT en JA DRIE KEER!!!) ik heb mosselen geproefd (vind ze nog steeds niet lekker), tonijn, soms aardappelen, soms rijst, elke dag nasiachtige reist, elke dag gebakkengroente met kerrie en kip, kipstukken, breadfruit, zoete aardappel, tapas, bananen, salade, fruit en ga maar door. HET WAS ZO LEKKER en zo goedkoop tjonge jonge. Ook hebben we 2 x een traditionele samoaanse lunch gegeten op zondag bestaante uit vis, rauwe tonijnsalade, speenvarken, een aardappelachtig iets, zoete aardappel, kokosbladeren met een wit prutje, banaan, noodleachtig iets met wortels en kip en het was heel lekker.

De traditionele dansen van samoa... Hebben we 4x gezien. Die bestaat uit een soort strijdachtige dans van de mannen waarbij ze soms rare bekken trekken of kreten uitslaan en waarbij ze heel ritmisch dansen. De vrouwen dansen heel lieflijk met allerlei vloeiende armbewegingen. Ook kregen we 4x een vuurshow met stokken met vuur wat ongelooflijk gaaf was om te zien. Al dit ging gepaard met (3x) live muziek waaronder trommels en meerstemmig zang. Heel leuk echt!

Ook heb ik een tour gedaan langs lavafields (o0ok lavafields gezien op savaii trouwens)en een heeel diep gat in de grond waar je kon zwemmen (ja moeilijk uit te leggen) en een leuk strandje.

Verder heb ik GEDOKEN!!! 12 meter diep met zuurstof enzo voor 20 minuutjes. Het was heel gaaf en ze zei dat ik et goed gedaan had en dat ik niet veel zuurstof gebruikt had (en dat was blijkbaar goed ofzo). Ik vond het duiken zelf helemaal niet eng, ik was wel zenuwachtig vantevoren maar ik wa suiteindleijk liever onder water dan bovenwater want onderwater kun je tenminste alles zien wat er gebeurd om je heen en het was natuurlijk erg mooi met koraal en vissen enzo. Geweldige ervaring en ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou doen.

De laatste dag met de twee denen nog wat over marktjes gelopen in Apia de hoofdstad en toen heb ik nog een traditioneel wapen van een toeristenorganisatie van samoa gekregen (in de hoop dat ik iedereen in nederland vertel hoe leuk en mooi samoa is en dat iedereen er naartoe moet, wat ik trouens echt ook vind! Het is geweldig en mooi en leuk en fijn en aangenaam en als je ooit naar een eialnd in de pasific gaat, ga dan naar samoa!!!)
Ik was heel even bang dat ik het wapen niet mee mocht nemen naar amerika maar het is meer kunst dan gebruksvoorwerp want het is een houten wapen wat helemaal versierd is met snijwerk.


Op naar amerika.. Voor het eeeeerst in een vliegtuig geslapen OH JEAH!! en het was zo fijn! (het slapen zelf niet echt) maar het feit dat ik eindleijk in een rare houding toch zo doodmoe was dat ik in slaap gevallen ben en de vlucht ineens maar 4 uur leek in plaats van 10.
Aangekomen op het vliegveld verwachtte we allemaal dat we mega veel checks zouden krijgen en problemen en gezuer met wapens enzovoorts... Eerst moesten we in het vliegtuig formuliertje sover jzelf invullen en over je verblijf en of je ilegale dingen had gedaan in je leven en of je dingen het land in wilde smokkelen enzo. Toen moesten we op het vliegveld ene paspoort controle doen en hebben we vingerafdrukken en een foto genomen. Het ging allemaal goe den vrij snel en toen mosten we alleen nog de papiertjes laten zien over wie je was en wa je ging doen en of je dus illegale dingen bij je had. Aangekomen bij een vreselijke ^*&%$politieagent die mij meteen al raar aankeek begon ik me ongemakkelijk te voelen. Hij vroeg me op een vervelende toon wat ik in hong kong deed. Niet begrijpend keek ik hem aan en vertelde ik dat ik op vakantie geweest was. Toen vroeg hij ongeduldig (het was echt een stomme man en hij had al meteen besloten dat hij mij zou pakken volgens mij nog voordat ik mijn mond open gedaan had) ja maar WAT heb je gedaan in hong kong. Dus ik keek Ro een beetje niet begrijpend aan en die sprong bij en wilde vertellen dat we gewinkeld hadden enzovoorts en toen zei hij (boos) I'm asking HER dus ik zei... uhm... shopping... hikings... en toen zei hij... allright, go to the yellowline, where gonne check you completely en whamn daar ging een roodkruis door mijn papiertje en ik moest uit de rij en in de gele lijn rij gaan staan (alsof ik ene crimineel was grrrrr). Daar aangekomen waren ze ineens heel aardig en moest ik alleen mijn handbagage in de X-rate machine doen en niet eens mijn andere bagage en was er geen probleem en mocht ik doorlopen naar de exit. Ro mocht eigenlijk gewoon doorlopen maar omdat haad bagage bij mij was ging ze ook naar de gele rij en hebben ze ook haar handbagage gecheckt waar natuurlijk ook niets mis mee was. Welcome to america en wat was die vent een stomme man!!!! aargh. Ik heb gewoon gemerkt dat je vantevoren er al uitgepikt wordt en dat het niet uitmaakt wat je zegt of doet.. bah!

De deense jongens hadden dezelfde vlucht als wij naar Amerika en zouden 6 dagen in LA blijven dus besloten we om samen te reizen. De eerste nacht zijn we voor 55 dollar gedeeld door 4 in een hoel geweest wat wel een leuke prijs was natuurlijk. Een beetje gewinkeld en gegeten, auto's gekeken (ze hebben hier ZOVEEL MOOIE DIKKE AUTO'S TJONGE JONGE PFIET PFIEW!!) en verder nog wat kaartspelletjes gedaan. De dag daarna zijn we naar downtown LA gegaan en hebben we een motelkamer geboekt voor 5 nachtjes en zijn we downtown la gaan bekijken. Ik heb diamand distrcit gezien (ovral juweliers) en toen we fashiondistrcit bekeken was dat echt een grote vieze zooi. Nergens echt fatsoenlijke winkels meer de achterbuurtfashion. Ook hebben we nog wat rondgelopen op broadway en het bleek dat de buurt waar wij rondgelopen hebben alleen maar spaans/zuidamerikaans achtig is. Heel veel mexicaansachtige eetentjes en overal spaanstalig van alles en rare winkels. Het was leuk om te zien maar echt shoppen enzo kon je daar niet.
De dag erna zijn we naar Universal Studios gegaan waar we een tour met een shuttle langs allerlei studios gemaakt hebben (allemala containerachtige gebouwen met stage 25 of stage 40 enzovoorts erop). Ook zijn we langs sets gereden (sommige sets worden gewoon voor meerder films gebruikt) en we zijn door WISTERIALANE gereden en hebben dus alle huizen van de desperate housewives gezien hihi. Helaas geen beroemdheid gezien. Verder was het meer een pretpark en hebben we een 4d film van de terminator en van shrek gezien en wat rollercoasterachtige ritjes gemaakt.
Na een leuke dag hebben we de universalstudiodag afgesloten met een filmpje in de cinema. 300 een leuke film over spartanen maar het was eigenlijk 96
% vechten maar wel leuk!

Gisteren zijn we naar DISNEYLAND gegaan, toen ik jong was wilde ik altijd naar disneyworld in florida dus ik wilde dit zeker doen maar als je six flags achtige parken gezien hebt en in de efteling geweest bent is het gewoon allemaal meer van hetzelfde. het was leuk om een keer in disneyland geweest te zijn. Toen ik rondliep in mickeys toontown of weet ik veel hoe het heet leek het echt alsof ik in de donald duck rondliep en het hele park was super mooi afgewerkt maar het is wel meer van hetzelfde. je had een rollercoaster je had een waterbaan je had een soort fatamorgana (alleen dan van de pirats of the carbean) enzovoorts. Het was een hele leuke dag maar misschien zou het nog leuker zijn geweest als ik 10 was.

Vandaag ga ik naar hollywood en naar de walk of fame en wie weet spot ik nog een celebrity. Ik hoop dat ik jullie niet gek maak mt mijn mega lange verhaal maar zo zijn jullie toch weer een beetje op de hoogte van wat ik nu eigenlijk gedaan heb. Omdat het zo'n lang verhaal is heb ik veel details helaas weg moeten laten en op deze computer kan ik helaas geen foto's uploaden dus dat komt een andere keer.

nog 2 weken en 3 dagen en dan ben ik thuis. Woensdag de 4e kom ik thuis!!!

Dikke kus en liefs een iets minder bruine kris dan op samoa (tjonge wat gaat dat snel er af zeg!)
KUS!!

  • 17 Maart 2007 - 22:45

    Gow:

    ben ik tenminste de eerste die reageert

    *vindt dat ze een pluim verdient*

    maar lezen doe ik vannacht of morgenvroeg pas, nu lekker dansen..

    enjoy meis,
    kus

  • 17 Maart 2007 - 23:31

    Juul:

    Hey lieve kris,

    Wat een mooie verhalen, ik ben zo benieuwd naar al je fotos. Kijk er naar uit om ze samen met je te bekijken. Dikke kus

  • 18 Maart 2007 - 09:07

    Je Liefste Oom:

    Klinkt goed: ga zo door...
    Veel plezier en tot over al weer gauw....
    XXX

  • 18 Maart 2007 - 10:06

    Ruudje:

    hee nugelz,
    fijn om eindelijk weer wat van je te horen!!
    super leuke verhalen, zie ernaar uit om je weer in real life te spreken en te knuffelen..! :D
    xxxxxxxxxx

  • 18 Maart 2007 - 11:57

    Hetty:

    Hoi Krisje,
    Zeg net tegen Jonne dat eiland Somoa is wel iets voor ons, voor een vakantie. Geniet nog lekker
    Kusje

  • 18 Maart 2007 - 13:37

    Maarten:

    ik ben onder de indruk, geniet er nog van.

  • 18 Maart 2007 - 14:15

    Renée:

    lieve krisje!

    wat een lang maar ontzettend indrukwekkend verhaal weer! samoa klinkt echt top! door jou wil ik al die plekken nog eens zien.. wel fijn dat je alweer bijna naar huis komt. ik mis je al wel ;) veel plezier nog in amerika,
    xxxxxxxxxxx en liefs renée

  • 18 Maart 2007 - 14:48

    Rent:

    hee lief neusje,

    fijn dat je eindelijk weer eens een verhaaltje verteld. ik heb het gemist. ik ben blij dat alles zo goed gaat en dat je het zo goed naar je zin blijft hebben. nog steeds vind ik het heel stoer dat jullie gewoon een wereldreisje aan het maken zijn! ik heb vannacht weer eens over je gedroomd. deze keer was het wel heel erg leuk!! je kwam namelijk eerder terug! ik weet neit meer waarom, maar het was heel erg leuk! ik ben blij dat je alweer bijna terug komt!
    dikke kus rent

  • 18 Maart 2007 - 16:29

    Gow:

    ik begrijp dat je in de ban bent van het reizen, maar:

    nasiachtige reist?

    t klinkt weer echt te goed, maar Nederland mist jullie wel geloof ik..

    xxx

  • 18 Maart 2007 - 17:42

    Dieke:

    Super leuk om weer iets van je te horen! (K) Klinkt allemaal weer mega gezellig en wil alle details zeker nog horen!!

  • 18 Maart 2007 - 19:02

    Anja:

    Hoi hoi,
    Tjonge wat hebben jullie het leuk, het spat er aan alle kanten vanaf.
    Ga zo nog lekker een tijdej door. Liefs Anja

  • 19 Maart 2007 - 08:31

    Mara:

    OOOHH het klinkt allemaal ontsettend gaaf en ik hoop dat je je laatste weken nog geniet daar!!
    Kus Mara & de rest :D

  • 20 Maart 2007 - 08:25

    Ollie:

    Heey kris! Belofte maakt schuld en daarom ook maar even een berichtje van mij (vraag maar aan je zus;)) Maar je maakt wel veel mooie dingen mee hoor, begin al jaloers te worden..geniet er maar van nu je nog jong bent! Wie weet als ik niet aangenomen was zat ik nu ook ergens in Australie ofzo...lijkt me zeker leukl helemaal nu ik al jouw verhalen gelezen heb. maar ik moet weer verder met de studie dus spreek je wel weer een keer als je back in Holland bent! Veel plezier nog en geniet van ieder moment! xx Olivier

  • 20 Maart 2007 - 19:49

    Oma:

    Leuk weer eens iets vanjulie te zien geniet nog maarr veel dan kun je straks veel vertellenlieve gtoeten van oma doei======

  • 21 Maart 2007 - 07:23

    Jettie:

    Klinkt alleen maar leuk :D!!! en ben nog steeds beetje jaloers ;) :D

    Genieten hé!!

    Kuskus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristianne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 37353

Voorgaande reizen:

21 Januari 2022 - 14 Februari 2022

Workation in Panama

05 November 2016 - 27 November 2016

Thailand november 2016

01 September 2016 - 14 September 2016

Chinatrip

05 November 2011 - 28 November 2011

Lovely Ozzy

10 November 2010 - 24 November 2010

Renée en Kristianne: Pura Vida

27 December 2006 - 04 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: