Walking&talking on ice - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu Walking&talking on ice - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

Walking&talking on ice

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

21 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Marahau

Hee schatjes,

Wat is het allemaal lang geleden dat ik getypt heb en wat heb ik toch weer HEEEEEEEEL veel meegemaakt. Zijn jullie de carnavalsgekte heel doorgekomen? De alaafheid weer kwijt??

Vanuit Abel tasman inclusief spierpijn zijn we naar Nelson gegaan (spierpijn was inmiddels weg want oh wat heeft mijn lichaam een herstellingsvermogen) een klein dorpje waar we door het dorpje gelopen hebben en 's avonds genoten hebben van een lekkere biefstuk (hier is het echt goedkoper dan in nederland en minstens zo lekker!!)
Na Nelson zijn we doorgereis naar het midden in de westkust naar het nog kleinere dorpje genaamd Punakaiki.. Wat daar te zien was waren pancake rocks. Dit wil zeggen: Plakjes stenen opgestapeld en dat is op een of andere wonderbaarlijke wijze vanuit de zee omhoog gekomen en nu zijn het rotsen van leisteen. Heel leuk om te zien en zoals wel vaker hier kan ik weer eens geen foto's uploaden dus daar zullen jullie dus op moeten wachten. Het mooie van Nieuw zeeland is dat ze dieren in het wild hebben, picture this: Jut en Jul starend naar pancake rocks die uit de zee steken en ineens zegt een man Dolfins!! Dus wij zoeken, THERE THERE CAN't YOU SEE IT??? Nou nee we zien ze niet.. Oh there gone.. en zo ook die 2 mensen, dus wij staren en staren, Kris:"die man zit ons gewoon in de maling te nemen, wel een goede grap eigenlijk". En ineens zag ik toch iets wat leek op eenden in de verte.. Ja eenden en dolfijnen zijn niet bepaald hetzelfde (van in de verte wat donkere kleine puntjes kun je alles maken) maar bij nader inzien en bij naderende dolfijnen zagen we toch duidelijk vinnetjes en later ook nog stukjes rog enzovoorts. Het was de hectordolfijn een klein soort dolfijn die bijna nooit springt en wat zien ro en kris EEN SPRINGENDE HECTOR DOLFIJN en ja we hebben hem op film maar je ziet eigenlijk alleen maar een witte vlek in het water als hij terug in het water terecht komt maar het WOOOOOOOOOW commentaar doet geloven alsof het echt heel indrukwekkend was..

Daarna zijn we naar Franz Josef gegaan een heel klein dorpje (er zijn eigenlijk alleen maar hele kleine dorpjes want op het zuidereiland wonen bijna geen mensen) om een Full Day Glacier Walk te gaan doen. Jahaa spannend klinkt dat he.
We stonden heel vroeg op om om 8 uur het volgende tenue aan te trekken (van onder naar boven) Mega wandelschoenen/rubber/zwart, 2 paar groene dikke geitenwollensokken, roze korte broek, grijs hemdje, grijs shirtje, zwart shirt, roze bandana (jahaa, backpacken moet in style) en je kunt je dus wel voorstellen hoe zoiets er dan uitziet kleine meisjes mot korte broeken en veel te grote schoenen. Verder kregen we nog spikes voor onder onze schoenen te binden (weet je nog die onderbind schaatsen van vroegah die ijzers.. dit was vergelijkbaar alleen dan met punten). Ook kregen we een regenjas maar natuurlijk hadden wij die niet nodig want overal waar wij de afgelopen VIJF weken geweest zijn scheen de zon en was het droog (op 2 nachtjes in de tent slapen) en 1 ochtend na dan maar we hebben alle nieuw zeelandse wetten gebroken door nauwelijks regen te hebben gehad. (spraken we een vrouw die in dezelfde 5 weken alleen maar regen gehad had, dan denk je echt, LUCKY BASTARDS zijn wij!!!)
Na een busreis van 10 minuten en een boswandeling (nee carnavallers, niet het drankje) van 40 minuten kwamen we onder aan de Franz Josef Gletsjer een inmens grote gletsjer tussen 2 bergen in. Echt indrukwekkend, ik kreeg meteen een wintersportgevoel (ben alleen nog nooit op wintersport geweest maar dat maakt verder niets uit).

Na 4 waarschuwingsbordjes met wat er allemaal op je hoofd kan vallen en waar je allemaal in kan vallen en na het odnerbinden van onze spikes liepen we in 4 groepen van 11 (1 gids/11 man per groep) de gletsjer op. Je moest vol zelfvertrouwen lopen anders werkte de spikes niet maar dat is voor deze doorgezomerde wandelaar intussen geen probleem meer. Het eerste deel liepen we over stukjes uitgehakte trap (de gidsen hadden ice axen en moesten soms stukken hakken zodat wij beter over de gletsjer konden lopen). Helaas hield dit hakken in dat we soms te lang stil stonden naar de mening van de te hyperactieve jut en jul. Jut ook wel romina genoemd besloot om die hyperactiviteit om te zetten in praten en in het hakken met een axe (wij hadden tijdens de wandeling ook ice axen gekregen) en aangezien we alletwee superveel lol hadden en echt grappig waren vonden wijzelf was het een leuk sfeertje. Na mijn opmerking "Can someone PUH-LEESE shut her up" en de groep in lachen uitbarsten bleek dat wij onszelf niet alleen grappig vonden maar dat we ook grappig waren wat later nog eens bevestigd werd door een engels meisje die zei:" You guys are SO Hilarious".

Later gingen we ook offtrack wat wil zeggen dat we de voorgehakte trapjes lieten voor het wat het was ehn liepen we echt over de glibberige gletsjer en langs geweldig hogen ijstoppen en zijn we zelfs door een hele mooie blauwe gletsjerspleet gelopen (oh wat had ik graag de foto's willen laten zien maar dat komt nog).
Baldadig en melig dat we waren hebben we de gids ook nog even lopen vervelen en later zijn respect terug gewonnen door ons aan ons woord te houden... Welk woord?? Nou dat ga ik nu vertellen..

Hij zei: Als ik ga zwemmen in een gletsjerbadje gaan jullie dan ook??? kris: Ja maar ik heb geen bikini... gids: Ja dat maakt toch niet uit?? kris:Okee dan gaan we wel skinnydipping.. gids: No, no skinnydipping dus dat werd de grap van de dag en ja te pas en te onpas werd het woord skinydipping herhaald. Later kwamen we inderdaad bij een gletsjerbadje gewoon blauw water midden in het ijs en de gids trok zijn shirt uit maar zijn broek en schoenen en alles bleef verder aan dus toen hij zei :" als ik ga gaan jullie dan ook? dacht ik, ach jongen, je gaat toch niet... met al je kleren aan enzo... En floep daar sprong hij ZO het water in en weer snel eruit. Meteen ging mijn ego in actie en flitste het door mijn hoofd ALS JIJ GAAT GA IK OOK, huppakkee shirt uit en inderdaad in hemdje, broekje, schoenen, sokken FLOEP het water in... AAAH IEEEH AAH ZUCHT ZUCHT (je kent dat wel als je in te koud water springt en je moet dan zo ademhalen dan gaat dat met van die rare geluiden) Het uit het badje klimmen ging niet zo soepel als bij de gids en toen ik er eindelijk uit was bleek dat mijn scheenbeen/knie/elleboog en hand lichtjes geschaafd was dus dat zag er wel stoer uit zijknat en onder (kleine beetjes) bloed midden op een gletsjer. Daarna ging ro en omdat ze lenzen had en niet onderwater wilde met haar kop (ik was wel kopje onder gegaan stoer he) wilde de gids haar kopje onder duwen en kreeg ze ienes een discussie (terwijl ze nog steeds in het badje zat) dat ze echt niet kopje onder kon en had ze mijn respect gewonnen door net ietsje langer in het badje te blijven en minder hard te ieehen en te aaaheen... dus uiteindelijk zijn we alle twee stoer. Het mooie is dat de gids een meisje uit de groep dit hele gebeuren heeft laten filmen (en als het goed is mailt hij die ooit nog door) en ook mooi om te weten is dat het commentaar van dat meisje erg grappig is.. Ik trek mijn shirt uit en dan hoor je haar zeggen: OH MY GOD OH MY GOD SHE'S ACTUALLY GONNA DO IT!!!!! en YES SHE DID!

Na de dagwandeling kregen we nog gratis wijn van de gids tsja, respect moet je verdienen en zijn we met zijn drieen pizza gaan eten en wijntjes gaan drinken aan een meer en hebben we daar ook nog maar eens gezwommen waar het een stuk warmer was. Later zijn we voor de tweede keer sinds nieuw zeeland gaan stappen in het blue ice cafe en hebben we een geweldige avond gehad. Helaas heb ik niet kunnen laten zien hoe goed ik wel niet kon poolen (volgende keer win jij dus weer mike v s) want ik was te dronken om een bal te raken. Ja en je kent het gezegde 's avonds dronken 's ochtends een kater en laat die ochtend nou al na 4 uur slaap zijn begonnen. Het was een geweldige bustrip met 2 nog half dronken meisjes maar ik was gelukkig niet echt ziek alleen een geweldige koppijn. Toch nog genoten van de omgeving en in queenstown nog even liggend in een hangmat in de zon kunnen nabrakken. Vandaag wilde we geld besparen en hebben we niets gedaan waar queenstown bekend om staat. Dit is het walhalla van extreme sports bungy skydive enzovoorts maar dit alles hebben we niet gedaan omdat we zoveel leuke andere dingen wilde en willen doen wat ook duur is. In plaats daarvan zijn we heel verstandig gaan winkelen en heb ik heel goed bespaard door 2 hemdjes te kopen en wat souvenirtjes en nog een gave nieuwzeeland onderbroek en tsja, vrouwen blijven vrouwen.. Geef ze winkels en het geld gaat rollen.... haha

Morgen gaan we een dagtour doen naar de millford sounds en een boottour doen van 1 uur en 3 kwartier en daarna gaan we door op zoek naar pinguins die we hopelijk gaan zien!

Dit was het weer, zoals altijd weer een geweldig lang (onsamenhangend) verhaal maar ik maak ZOVEEL mee dat het amper te verwerken is!!

Ik geniet nog steeds en merk echt dat ik me hier thuis voel (niet om te wonen) maar ik ben gewoon lekker ontspannen aan het genieten van wat ik meemaak en van het o zo lekkere zonnetje!!!

Dag schatjes kusjes

  • 21 Februari 2007 - 09:49

    Marion:

    He, ze weten daar niet dat jij hier ook al geoefend hebt met snowdiven midden in de winter met Ruudje, nietwaar!?!
    Keigoed zo op avontuur. Enjoy en knuf

  • 21 Februari 2007 - 09:58

    Gow :

    kga zo eens je laatste 3 verhalen lezen

    de carnaval is weer voorbij kris, maar je zal het niet zo erg gemist hebben gok ik..

    koffietje, en lezen...

  • 21 Februari 2007 - 10:16

    Rent:

    lief neusje,
    wat een leuke belevenissen! stoer hoor op een gletsjer! en helemaal dat 'zwemmen'.
    je hebt hier toch wel het een en ander gemist, maar dat hebben jouw avonturen denk ik wel goed gemaakt! geniet ervan je laatste dagen/weken(toch) in nieuw zeeland!
    kus rent

  • 21 Februari 2007 - 10:25

    Margit:

    Ik blijf supertrots op je! Wow wat een power om in een gletsjesbadje te duiken. Jij was altijd van het hekel hebben aan de kou. Ik zou het zo gedaan hebben. Maar echt cool al dat grenzen verleggen!! Ik vind je verhalen zooo leuk! Geniet nog maar van je laatste week New-Zeeland.. Ik ga nu mijn mail lezen ;) xxx van je nog steeds zieke (gvd.. wie wordt er nu ziek met carnaval) zus

  • 21 Februari 2007 - 15:52

    Jan Bok:

    prima verslag weer; blijf genieten en goed op jezelf passen.
    Knuffel

  • 22 Februari 2007 - 14:40

    Roos:

    haa kiwi! jezus wat mak je allemaal mee! echt vet. leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt. ik zit nu in utrecht en heb het ook echt naar me zin. dus volgend jaar kom ik je msischie nnog wel vaker tegen! heel veel plezier nog! kus Roos

  • 23 Februari 2007 - 19:58

    Ruudje:

    haha alleen waren we met het in de sneeuw springen wél in bikini ;)
    xxx

  • 25 Februari 2007 - 12:34

    Max:

    Schandalig van mezelf dat ik zolang niets heb laten horen. Leuk om al je foto's te zien en je verhalen te lezen, al zijn die wel heel lang ;). Carnaval was zoals altijd, je hebt niets gemist dus. Welterusten (ik zie dat het nacht is in nieuw- zeeland). Kus Max

  • 18 Maart 2007 - 10:00

    Maxl:

    wauw,
    het ziet er zo indrukwekkend uit, iets om later trots op te mogen zijn dat je dit hebt mogen meemaken.
    prachtig.
    groetjes Maxl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristianne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 37332

Voorgaande reizen:

21 Januari 2022 - 14 Februari 2022

Workation in Panama

05 November 2016 - 27 November 2016

Thailand november 2016

01 September 2016 - 14 September 2016

Chinatrip

05 November 2011 - 28 November 2011

Lovely Ozzy

10 November 2010 - 24 November 2010

Renée en Kristianne: Pura Vida

27 December 2006 - 04 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: