Lekker uitwaaien in de wind - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu Lekker uitwaaien in de wind - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

Lekker uitwaaien in de wind

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

11 Januari 2007 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo allemaal,

Ik weet niet meer precies wat ik nog niet verteld heb en wat welke dag gebeurd is, dus misschien vertel ik iets dubbel. We zijn dus verhuisd naar Hong Kong Island naar het stukje " Causaway Bay". Ik kreeg meteen die dag cultuurshock2, dacht niet dat ik dat nog mee zou maken in Hong Kong, want die grote tegenstrijdigheden was ik al gewend. Maargoed zirten we dus midden in het zakencentrum van Hong Kong met nog meer wolkenkrabbers en hoger en luxer en meer winkels en NIET NORMAAL! Alles is hier duurder en schoner en groter en luxer. Is dus een probleempje met eten enzo. Hier is alles ook op de westerse wereld en op rijke mensen gericht. Hier zijn meer blanke mensen te zien maar dat zijn echt van die zakenmensen zonder uitstraling waar je dus ook geen vrienden mee word. Na een nachtje goed slapen kon ik het weer aan hier. Was ik net gewend aan alle chinezen, drukte, viesheid, stinkerigheid, marktjes enzovoorts kom je midden in een grote steriele geldshizzle terecht. (shizzel is het woord wat Ro en ik intussen gebruiken als we te lui zijn geworden om na te denken over een bepaald woord en tegenwoordig zijn we al zo ver dat het shizz is geworden.. Ons Hostel is super luxe. We hebben voor ongeveer 13 euro per nacht weer een twin bed private ensuite gehuurd. We hebben dus twee losse bedden, een badkamer (deze heeft een echte douchebak gewoon WAUW) een toilet en spiegel. De kamer zelf heeft een kledingkast met grote spiegel en een klein kastje met make up spiegel. Verder hebben we ook nog een KOELKASTJE!!!!!!! Heel fijn!

Wat we allemaal intussen gedaan hebben.
Een stadswandeling in de hoop nog iets aan te treffen van goedkope eettentjes en ja gelukkig we vonden toch nog een stuk kowloon en mongkok terug in deze zakenmassa. We hebben een wandeling gemaakt langs: een Man Mo tempel (het lijkt alsof ze in heel Hong Kong maar twee soorten tempels hebben een Tin Hau en een Man Mo waarbij Tin Hau is voor de zeevaart en Man=god van literatuur en Mo= god van de oorlog. Verder hebben we de straat gezien waar de Engelsen als eerste zijn aangekomen en wat ze als eerste geclaimd hadden. Verschillende marktjes gezien, waaronder een marktje dat een paradijs is voor iedereen die van carnaval houdt. Ze hadden super veel pruiken verkleedkleding, haarbandjes, brillen en allerlei rare verkleeddingen, atributen noem maar op, super leuk!
Ook zijn we langs kruidenstraatjes geweest waar ze allerlei gedroogde scheiss hebben (scheiss is een soort vergelijkbaarwoord als shizz, maar dan voor iets wat lelijk of viesig of troeperig is). Ze hebben hier zo veel stinkende winkels vol met gedroogde scheiss wat wel ergens goed voor is. Zoals ginseng, haaienvinnen, (zakken vol, wist niet dat er überhaupt zoveel haaien bestonden, maar nu weet ik ook waarom er steeds minder haaien zijn). Gedroogde salamanders, gedroogde slangen gedroogde garnalen, mosselen en allerlei dingen die ik dus niet ken of niet kon herleiden. Ook hebben we de plaatselijke slagers en restaurantjes op de foto gezet zodat je kunt zien waar ik dus echt van over me nek ga.

Dinsdags kwam Freek een bekende van Ro aan in Hong Kong om 5 uur later door te vliegen naar Nieuw Zeeland en hebben wij hem een spoedcursus Hong Kong laten zien "was het idee". We zijn eerst lekker koffie gaan drinken wat voor Hong Kongse begrippen best duur is. We hebben voor 3 koffie evenveel betaalt als voor een avondeten incl. drankjes op kowloon (in ons lekkere tentje). daarna zijn we met een trammetje naar de Victoria's peak gegaan. Daar genoten van het geweldige uitzicht en foto's gemaakt. Vanuit daar kun je echt heel erg veel zien van hong kong island en ook van de overkant kowloon enzo. Gelukkig scheen de zon en was het heerlijk vertoeven.
Daarna wilde we nog richting stadswandeling en droge scheiss straatjes, omdat dat toch wel typerend is voor Hong Kong maargoed Ro en ik waren dus precies de verkeerde kant opgelopen en tegen de tijd dat we er achter kwamen moesten we alweer richting metro om Freek richting vliegveld te sturen!
Toen Freek weg was zijn Ro en ik nog even Victoria's park in geweest, een park in de buurt van ons hostel, heel mooi en groen en rustig. Sommige stukken zijn ingedeeld om te spelen, sommige om te tai chi-en, sommige om op een bankje te zitten. Er is een of ander vaag padje met steentjes waar je op sokken moet lopen en dat is goed voor iets maar we kwamen er niet achter voor wat het nou goed was dus ik dacht, ik begin er niet aan. Maar wat wij echt misten in het park is een grasveldje waar je gewoon kunt liggen, dat mag denk ik niet in Hong Kong.

Gisteren zijn we naar Lamma Island gegaan een klein eilandje in de buurt van hk island. Daar hebben we een kleine wandeling gemaakt (want het eiland is maar klein). We kwamen na 40 min veerboot (ik houd zo van varen) aan bij een klein dorpje wat bestond uit 10 huizen, 10 winkels en 20 restaurantjes. Vervolgens zouden we naar alweer een Tin Hau tempel gaan, maar doordat we niet helemaal de goede weg gepakt hadden (ja het zal wel aan ons liggen) sloegen we de tempel over om meteen richting strand te gaan. Het was een mooi strandje met rotsen ook, maar lang niet zo mooi als ons strandje in new territories waar ik eerder over verteld heb. Vervolgens liepen we naar een pavilion uitzichtpunt om vanuit daar de Zuid Chinese zee te kunnen bewonderen. Daarna richting het tweede dorpje om te eten. De wandeling zelf was wel mooi, weer een mooie natuur enzovoorts, maar vergeleken met die grote wandeling van vorige week was dit veel minder. De zon scheen ook niet, dus dat scheelt ook en Ro en ik hadden een beetje een downdagje met alletwee last van buikpijn dus dat helpt ook echt mee. In het dorpje aangekomen werden we door een hyperactief vrouwtje een eettentje ingepraat en waar het eiland bekend om staat is hun keuken. Ze serveren daar VIS, VIS en nog eens VIS. Paradijs voor visliefhebbers dus. Calamaris, Cuttling fish (wat het is geen idee), Garnalen, Gamba's, Lobster, Mosselen noem het maar op (maar voor mij helaas geen Zalm). Het was voor onze begrippen en kowloonse hong kongse begrippen best prijzig maar voor Nederlandse prijzen is het een lachertje. We hebben uiteindelijk met zijn tweetjes voor 15 euro gegeten. Ik had fried beef en het smaakte soms wel naar beef maar ik vind de Chinese keuken gewoon NIET LEKKER ik heb echt mijn best gedaan, maar het is gewoon niet aan mij besteed. Ro had fried calamaris en ik heb het geproefd jaja!! Sorry ook dat vond ik niet echt lekker! Misschien had ik het allemaal lekkerder gevonden als ik geen downdagje had, maar iedere keer weer naar die menukaart staren en kiezen uit het minst vieze werkt gewoon niet mee. Ik doe echt m'n best hoor mensen maar geef mij maar Nederlands, Italiaans of Grieks!

Vandaag zijn we echt iets GAAFS gaan doen. We zijn gaan varen op een Sam Pan ik hoop dat ik het goed schrijf een traditionele Chinese boot. Het was een soort Zeilboo,, alleen voeren we op de motor en werden de zeilen allen voor het beeld gehesen. De boot heette de Duk Ling. Heerlijk met je haren in de wind en maar dobberen. Zeilen en varen is echt GEWELDIG!!! Ik hou daar zo van! Helaas was het uitzicht van de boot niet super: "Aan uw linkerzijde ziet u de wolkenkrabbers van Kowloon, aan uw rechterzijde ziet u de wonlkenkrabbers van Hong Kong island en verder zie je niets". Maar toch heerlijk om lekker uit te waaien op zo'n schattig bootje en het was nog gratis ook. Dit was iets wat vanuit het touristboard aangeboden werd en waar je je anderhalve week van te voren ongeveer voor moet opgeven anders is er geen plaats. De tocht duurde 1 uur. We zitten nu weer op Kowloon want de boot ging van de ene kant naar de andere kant en we zitten weer in ons vertrouwde internetcafe. Strakjes gaan we hier iets eten want hier is het ook goedkoper. Hopelijk zien we vandaag wel eindelijk eens de lightshow die bij de haven te zien is (we zijn altijd te laat of te lui) en dan gaan we 'savonds met de ferrie terug want dat is blijkbaar erg mooi met al die lichtjes van al die gebouwen enzo.

Nog 3,5 dagen hier. We gaan morgen een wandeling maken op Hong Kong island, op zoek naar de natuur. We gaan nog een dag rusten en zondag vertrekken we al naar Nieuw Zeeland. Ik heb er super zin in want ik heb het intussen een beetje gehad hier.

Het weer is minder lekker want de zon schijnt minder en het is soms ook maar 16 graden ofzo. De mensen hier zijn stiekem echt asociaal. In de metro als het druk is word je gewoon de metro uitgeduwd als je er in wil stappen en iemand anders wil er ook in. Niemand kijkt om zich heen en ze duwen je gewoon opzij als ze ergens door willen lopen. Ik ben gewend om iemand aan te tikken of te vragen of ik er door mag maar hier doen ze dat niet. Ik heb intussen ook genoeg van het eten en we hebben zo ongeveer alles wel gezien. Het is heel leuk hier en ik ben zeker blij dat ik dit heb gezien met al zijn raarheden en tegenstrijdigheden maar enough is enough.

Ik wil ook echt nog niet naar huis want ik vind reizen veel te leuk! Ik denk aan jullie maar ik heb geen heimwee want het is allemaal veel te interessant en te leuk.

Ik ben vast weer van alles vergeten te vertellen maar ach dit verhaal is ook weer super lang en zometeen maar eens foto's erop proberen te zetten!

Kusje en veel liefs voor jullie vanuit Hong Kong!!!! (nog eventjes,... de 14e weer vliegen!! wiehoe!!)

  • 11 Januari 2007 - 09:07

    Margit:

    Heey schatje, blij dat ik zo vroeg wakker ben. nu kan ik meteen je bericht lezen! Ben er mee bezig maar wou voor Reneetje een reactie hebben gegeven :p xxxx

  • 11 Januari 2007 - 09:27

    Margit:

    Kri, het klinkt weer super interessant allemaal. Ik ben kei trots op je dat je alles probeerd te eten en te zien en mee te maken. Ik hou van je! Straks meteen je foto's bekijken xxxx

  • 11 Januari 2007 - 09:44

    Moma:

    lloreizigersleuk om je zo
    toch te kunnenvolgen
    de beste wensen veel plezier en kom goed terug liefs oma

  • 11 Januari 2007 - 10:33

    Jan Bok:

    Hoi Kris;
    Erg leuke verslagen; ga zo door !!!! Jammer van het eten, dus moet de volgende reis maar naar Indonesie gaan (jammer je bent er zo dicht bij), want daar kan je wel heeeeeeeeel lekker eten.
    Pas goed op jezelf en xxxx
    Jan

  • 11 Januari 2007 - 10:56

    Jonne:

    Kris!
    Wat leuk om weer te lezen, je hebt ondertussen wel veel gezien. en lijkt me heerlijk zo op een boot, varen is ook wel echt leuk. wel apparte manieren hebben die chinezen;). en ja het eten als je dat nou eenmaal niet zo lekker vind is daar niks aan te doen. ik wens je alvast een hele fijne reis voor de 14de, en Super veel plezier in Nieuw Zeeland. en dan lees ik je nieuwe verhalen wel weer!
    Dikke knuffel & Kus

  • 11 Januari 2007 - 13:55

    Gow:

    tis wel aan je verhaaltje te merken dat je het daar gezien hebt.. nog ff en dan mag je naar NZ!

    ben echt benieuwd hoe het er daar uit ziet, maar nu genieten we nog even van je verhalen over sissende sampannen etc.

    have fun! kus

  • 11 Januari 2007 - 17:54

    Marion:

    Lekker decadente problemen komen jullie tegen!!! Mijn etentje was gisteren, dus ik heb je mail doorgestuurd. Geniet van de laatste dagen tussen de chineesjes en vlieg veilig verder! Kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristianne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 37335

Voorgaande reizen:

21 Januari 2022 - 14 Februari 2022

Workation in Panama

05 November 2016 - 27 November 2016

Thailand november 2016

01 September 2016 - 14 September 2016

Chinatrip

05 November 2011 - 28 November 2011

Lovely Ozzy

10 November 2010 - 24 November 2010

Renée en Kristianne: Pura Vida

27 December 2006 - 04 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: