Sabai Sabai = chill! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu Sabai Sabai = chill! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

Sabai Sabai = chill!

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

23 November 2016 | Thailand, Bangkok

We hebben we de afgelopen dagen vele vaarkilometers gemaakt, en veel gezien en gedaan. Vanuit Changmai zijn we met de bus, het vliegtuig, de bus én de boot (jaha, een hele trip van bijna 20u reizen) naar Koh Lanta gegaan. Besloten om een aantal plekken over te slaan omdat we ook wilde relaxen in plaats van alleen maar racen en reizen. Op dit eiland hebben we genoten van een vuurshow en het zwembad bij ons hotel, hebben we een scootertje gehuurd om 2 dagen over het eiland te crossen en kleine verborgen strandjes te spotten en zijn we een aantal keren vroeg in slaap gedonderd van alle indrukken. Je merkt wel dat het aan de ene kant een gelovig eiland is de moskee die meerdere malen per dag hele lappen tekst over de straten schreeuwt (via luidsprekers) en zingt en aan de andere kant heb je het andere uiterste met onder andere de Freedom bar, waarin iedereen glazig uit zijn ogen kijkt (vast niet alleen van de alcohol). Dit geeft een gekke sfeer.

Vanuit Koh Lanta zijn we verder afgezakt naar Koh Mook. Een kleiner eilandje, minder toeristisch en ook minder ontwikkeld. Dit was te merken aan hoe ze omgingen met afval en het vooral niet opruimen ervan. Desondanks had het eiland hartstikke mooie stukken, kleine idyllische strandjes en een mooie natuur. We zijn twee keer zelf over het eiland gaan wandelen inclusief jungletocht en een wandeling over het strand met mangrove. De eerste keer werden we vergezeld door een lokale hond die wij hebben hem omgedoopt tot Billie en die ons achteraf gezien misschien wel behoed heeft voor allerlei gevaar... De tweede tocht werden we namelijk vergezeld door een slang(etje): een small spotted coral snake, die na opzoeken zeer giftig bleek (iew!!!)!

Tijdens onze eerste tocht zijn we nog bij een barretje beland (Teg Leut/ Sabai) van 2 NL jongens uit Valkenswaard die hier 6 mnd in het jaar wonen en die zich dan vooral vermaken met blikken bier drinken en sigaretten roken. Interessant om te horen hoe simpel het leven soms kan zijn... Daar hebben we voor het eerst geleerd (en gezien) wat Sabai betekent!

We hebben ook een super leuke boottrip gedaan met een oude, relaxte schipper genaamd Chet die de Sabai (chill-heid) zelve is.. We zijn op verschillende plekken gaan snorkelen en hebben (heel spannend) de Emerald Cave bezocht. Wat is hier spannend aan? Dit is een plek waar piraten vroeger hun schat verstopten, omdat de plek alleen bij laag water te bereiken is. Dit betekende dat we dus met een boot naar een gat in een rots zijn gevaren, uit de boot zijn gesprongen om vervolgens 80 meter in het donker te zwemmen (pikkepikkedonker, alleen de gids had een hoofdlampje) en door de golven kwamen de puntige wanden van de rots soms best wel dichtbij.. Na de spannende zwemtocht in het donker kwamen we aan bij een strandje dat compleet omgeven was door rotsen, waar een paar bomen op te vinden waren en een klein strookje zacht strandzand. We waren hier met ons groepje even helemaal alleen, heel gaaf! Na een spannende zwemtocht terug (ik ben bang in het donker en bang in diep water waarvan ik niet weet wat er allemaal zwemt) hebben we tot slot nog de zonsondergang gezien vanaf de boot. Mooi!! Hele leuke middag en kennis gemaakt met sea bees (beitjes in de zee). Dit zijn miniscule beestjes die je niet kunt zien, maar die je wel voelt. Het prikt/jeukt alleen op het moment dat ze je prikken eventjes en later voel je er (gelukkig) helemaal niks meer van. Die avond (onze laatste avond) op Koh Mook zijn we nog gezellig wat gaan eten met een Engels stelletje voordat we de dag erop op doorreis zouden gaan.

Na een ellendige tocht op een overboekte speedboot kwamen we aan op Koh Lipe. Het witste en zachtste zand tot nu toe. Het is echt een mooi eilandje, maar je merkt dat het succes het eiland alweer heeft ingehaald. Door het toerisme is het pure er wel vanaf. De straatjes zijn inmiddels verbreed en verhard en Walkingstreet wordt nu ingenomen door vele scooters en taxiscootertuktuks (ja beter kan ik het niet omschrijven). Wij vragen ons wel af waarom ze die scooters niet gewoon vervangen voor een fiets, want het eiland is ongeveer 5 km lang en heeft 7 straten, dus je bent nooit écht lang onderweg.

We hebben hier de afgelopen dagen echt heerlijk gegeten en gedronken (onder andere Indiaas wat echt heel lekker was) en ook hier een gezellig NL-barretje op het strand (happy vibes bar) ontdekt van een vrouw die hier al 14 jaar woont. Tijdens onze wandeling over dit eiland hebben we trouwens nog iets spannends meegemaakt. We zagen een grote enge spin op de weg en stopten even, omdat we er niet echt langs durfden én om naar het beest te kijken. Vervolgens zien we een klein zwart vliegje (wat volgens ons een wesp was) de spin steken/bijten en vervolgens sleurt dat kleine beestje die grote spin de weg af... WTF!!

Morgen gaan we waarschijnlijk snorkelen en op het strand liggen, dan volgt een reisdag en nog 1 dag in Bangkok en 's avonds alweer naar huis... ~Time Flies~

Wat ik leuk vind aan Thailand:
- Al het eten is echt heel erg lekker (en goedkoop)!
- Ze hebben overal goedkope en lekkere verse fruitsappen en shakes, jum!!
- Het is lekker weer (meestal)
- Het heeft mooie stukken (strand, natuur, jungle, dieren)
- Je moet bijna overal je schoenen/slippers uit en dat loopt eigenlijk wel heel lekker op blote voeten
- Je mag het WC-papier niet doorspoelen, maar nu ik er over nadenk is dat eigenlijk wel heel goed.. Dat is een stuk gemakkelijker zuiveren volgens mij!

Wat ik leuk vind aan reizen met Joost:
- Het is gezellig
- Het verloopt heel gemakkelijk
- Het is Sabai :D

Groetjes van ons!

• 23 November 2016 - 15:15

Anita:

Whow wat kun jij goed schrijven Kristianne!
    Fijn om te lezen dat jullie samen 'Sabai' hebben

• 23 November 2016 - 16:00

Janita:

Wat heerlijk voor je!!

• 23 November 2016 - 18:16

Marion:

Jeuh, blij dat jullie samen gezellig vakantie kunnen vieren en blij om je toch ook snel weer te zien. Kusje