Natuurschoon, panda's en cultuursnuiven - Reisverslag uit Chengdu, China van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu Natuurschoon, panda's en cultuursnuiven - Reisverslag uit Chengdu, China van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

Natuurschoon, panda's en cultuursnuiven

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

09 September 2016 | China, Chengdu

De afgelopen 4 dagen hebben we 1 taxi, 2 vliegtuigen, 4 metro's en 9 bussen gehad + een kilometer of 50 gelopen ofzo. We begonnen met een vlucht van Beijing in de vroege ochtend naar Juizhaigou (een national park), waar we door een Tibetaans ogende buschauffeur (die voor de verandering niet als een idioot reed en 4 vrachtwagens achter elkaar in een bocht inhaalde) naar ons hostel gebracht werden. We kwamen in de middag aan en dat was te laat om nog het park in te gaan en na wat slenteren door een compleet uitgestorven dorpje en na 5 hotels en 3 hostels ingelopen te zijn voor meer info over de omgeving (niemand sprak Engels), hebben we 2 kleine flesjes sterke drank gekocht en zijn we op het dak maar gaan drinken en relaxen in de zon met een prachtig uitzicht op de hoge groene bergen! 'S avonds zijn we nog lekker hotpot gaan eten wat weer heel lekker was. Deze keer was het een soort van bouillon met tomaat, gember en paddestoelen en het gekke was dat we soms een soort tintelend en doof gevoel in onze mond kregen tijdens het eten! Ik heb in ons hotel nog 1 potje mahjong gespeeld tegen drie locals en ze laten zien hoe het moet (I won, yeah!!)

De dag erna zijn we voor de verandering weer eens super vroeg opgestaan om om 07.00 vooraan te staan bij de kassa van het park (samen met 1 miljoen chinezen). We hadden al gehoord dat het Disneyland-druk zou zijn, maar wat we die dag meegemaakt hebben, heb ik NOOIT kunnen bedenken. De werkelijkheid en mijn idee van een national park (een natuurpark) zorgde gewoon voor kortsluiting in mijn hoofd. Hordes en hordes chinezen stonden te dringen voor de bus die je kon pakken naar verschillende plekken van t park om vanuit daar verder te wandelen (hop on hop off) en na een hoop geduw en getrek zaten we compleet verbouwereerd in de bus. We hebben prachtige watervallen, meren, bergen, bomen en stroompjes gezien. Het water was super helder en super blauw, maar we moesten gewoon voetje voor voetje dringen op de weg er naartoe en ons door 3 rijen dik wurmen om een glimp op te vangen van de natuur! Overal waar we keken en liepen waren mensen. Om toch een beetje in een tempo te kunnen lopen hebben we een nieuwe tactiek bedacht. We praatten gewoon HEEL HARD tegen elkaar lopend en dan gingen de chinezen vanzelf aan de kant. Picture this: Dieke (rennend): "ZULLEN WE HIER LINKS LANGSLOPEN?" Kris: "JE BEDOELT LANGS DEZE MENEER MET EXACT HETZELFDE SHIRT ALS ZIJN VRIENDIN?".. En we waren weer een stuk of 12 chinezen verder. Och, konden ze ons maar horen, haha!!
We hebben overigens echt best vaak stelletjes gezien in dezelfde outfit! Dieke had 1x het goede idee om een afgesloten pad te pakken en nadat we langs een hek waren geklommen hebben we eventjes een half uurtje de natuur voor onszelf gehad voor we ons weer bij de meute moesten voegen. Dat was écht genieten!

'S avonds zijn wij, 2 Nederlanders, met 2 Fransen en 1 Duitser (nee het is geen mop) gaan eten bij een super super lekker Tibetaans eettentje. Daar hebben we echte yakboterthee gedronken (heel zout) en heb ik voor het eerst Dumplings gegeten (met yakvlees). Dit was het allerlekkerste eten van de hele vakantie. Daarna zijn we nog het uitgestorven dorpje ingelopen naar bar street en daar waren we serieus met zijn vijven de enige in de hele straat, dus zijn we maar ergens een kaartspelletje gaan doen. Toen we om 23.00 terug waren bij t hotel had de baliemedewerker de voordeur net opslot gedaan met een kabelketting. Gelukkig mochten we toch nog naar binnen!

De dag erna (de wekker ging om 05.45) was een reisdag van 9,5 uren in de bus naar Chengdu. Het enige noemenswaardige was de mooie route door de bergen en langs kleine dorpjes, waar we helaas kennis gemaakt hebben met de nieuwste vieste toilet van China. Probeer je voor te stellen dat er in de vloer een grote geul van links naar rechts (schuin naar beneden) loopt met een paar schotjes tot heuphoogte en geen deuren. Hoe rechtser het hokje, hoe meer je voorbij ziet drijven van je buren... Bahbahbah!!!!! (Note van Dieke: "toch was de wc in de Mac Donalds smeriger!")

In Chengdu aangekomen heb ik Dieke haar verjaardagscadeau gegeven. We zijn naar een massage'salon' gegaan waar drie bedden naast elkaar stonden. Dieke had een fijne massage van een blinde man en ik werd compleet afgebeuld door een kenau! Na ongeveer 10 minuten tegelijkertijd masseren en bellen of WeChatten kwam er een man binnenlopen die het (godzijdank) overnam. Door de wisseling van de wacht was wel mijn linkerarm en hand overgeslagen, maar ik denk dat ik daar eerder dankbaar voor moet zijn. Ik weet niet of jullie weten hoe een bindweefselmassage voelt en hoe dat de dag erna voelt, maar mijn rug, nek, rechterarm en complete hoofdhuid voelt beurs... Lekker ontspannend, ofzoiets!

Vandaag was ook weer een fantastische dag die begon in het panda center waar we kleine rode pandaberen, reuzenpanda's en hun baby's hebben gezien. Ze werden net gevoerd dus we zagen ze lekker eten, wat stoeien met elkaar en daarna lekker lui slapen. Die beesten zijn te extreem lui (energy efficient, stond op het bordje). Na de nodige ahhh en ohhhh's zijn we naar people's park in Chengdu gegaan waar ze drie theehuizen hebben waar de locals lekker thee zitten te drinken en spelletjes mahjong en kaarten spelen. Wij hebben ons vermaakt met Chineesje kijken (zij staren ook de hele tijd naar ons). We hebben diverse optredens gezien met dans en kattengejank (Chinees gezang) en het grappige is dat er daar een bordje bijstaat die real time meet en laat zien hoeveel decibel er wordt geproduceerd. Dieke vertelde dat ze op tv had gezien dat er in parken soms een soort liefdesveiling wordt gehouden dat moeders de 'cv's' beoordelen en serieus nog geen 10 minuten later stuitten we op zo'n veiling. De hele grond lag bezaaid met a4tjes met daarop informatie over de kandidaten en overal moeders! Echt hilarisch!! Daarna zijn we struinend door de stad richting ons hostel gelopen en kregen we zo een klein beetje een beeld van het leven van locals. Echt weer een veelzijdige topdag! Indruk is trouwens van ons beide dat China een veel rijker en ontwikkelder land is dan we dachten. Het is eigenlijk allemaal veel westerser dan we dachten en je komt best wel ver zonder Chinees te kunnen spreken!

OHJA we hebben ook nog de schoonste en meest bijzondere toiletten van China gezien. Een wc die een verwarmde toiletbril heeft en waar je je front en je back kunt laten sproeien en vervolgens droog kunt laten blazen. De temperatuur en de snelheid/hardheid kun je aanpassen! Is dat niet geweldig?

• 09 September 2016 - 14:13

Marion:

Kan t n beetje volgen zo x dank je x

• 09 September 2016 - 14:37

Anja:

Levendig verhaal wat mij als beeldender dichtbij kan halen. Gelukkig heb ik er geen geuren bij

• 09 September 2016 - 15:28

Karinf:

Weer een super verhaal. Wat zullen jullie bekijks gehad hebben en ik kan me jullie plezier voorstellen.

• 09 September 2016 - 19:07

Ro:

Hahaha wat zijn Chinezen toch gekkies. Maar waar waren al die 3 ziljoen Chinezen uit het natuurpark dan, toen je ze 's avonds nodig had om mee op de bar te dansen?! Geniet maar lekker van alle avonturen! x