hiken, hurken, huton en hotpot - Reisverslag uit Peking, China van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu hiken, hurken, huton en hotpot - Reisverslag uit Peking, China van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

hiken, hurken, huton en hotpot

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

02 September 2016 | China, Peking

Nihao!
Wat twee dagen is, lijkt al een dag of 5! Na een prima vlucht zonder slaap (ik leer het ook nooit), die vrij lang duurde kwamen Dieke en ik 's ochtends lichtelijk gesloopt aan in Beijing (lees, 30u wakker blijven die dag). Na een langelangelange taxirit inclusief extreem veel file kwamen we aan in een leuk, gezellig druk Chinees straatje (een beetje zoals Chinatown, maar dan écht). Na de buurt een beetje verkend te hebben konden we inchecken en hebben we even gerust op onze 6 bedded dorm. Jazeker, Dieke en ik overnachten op een 6 persoons kamer! Na ons rustmomentje hebben we een bus gepakt naar de temple of Heaven. Een heel groot park met diverse gebouwen/ tempels. Mooi groen park en leuke Chinese mooi afgewerkte gebouwen. De bus terug naar huis was ouderwets Chinees met het nodige geduw. Toen ik eenmaal in de bus stond, stond ik verkeerd om! Dat was het eerste moment van drukte, chaos en stank. Er hangt hier een super goede sfeer, helemaal niet zo druk als verwacht. Alles is best ruim opgezet en ook best veel laagbouw. In ons hostel raakte we aan de praat met een vriendelijke Duitser en toen zijn we met zijn drietjes de beroemde Peking eend gaan eten. Voor een ieder die mij een beetje kent.... Het was Dieke haar idee en ik wilde eigenlijk iets anders bestellen, maar het was een gerecht voor 3 personen dus ik zat in de val. Wonder boven wonder, was het eigenlijk best wel lekker!! En wellicht een betere keus dan de gerechten op de kaart getiteld: 'medicinal food elbow flower', 'cooked soup bacterial fish rot' en de overheerlijke 'spicy beauty shoe'.
Omdat we het niet opkregen en er nog een halve eend compleet onaangeraakt op tafel stond hebben we extra vrienden gemaakt doordat Dieke aan andere hostelgenoten vroegen of ze onze leftovers wilden. Ik heb nog nooit iemand zo blij gezien over Chinees eten, maargoed... Ze hebben ervan genoten!

Dag 2 was echt fantastisch en zal lastig te overtreffen worden. Om 6u zouden we worden opgehaald voor een trip naar de Chinese muur. Om 06.05 werden we wakker en 3 min later zaten we aangekleed en wel in de bus die gelukkig nog alles klaar aan t maken was. Daar aangekomen in iets van mutyanui ofzoiets werd ons verteld dat de trip vanuit de aankomst plek van de cablecar bij toren 15 tot en met het einde van de muur toren 20 3 uur roundtrip was, dus wij sprintte de cablecar in en die muur op aangezien we 2u en 50 min hadden. Daarna sprintte we (soms letterlijk) over de muur en we klommen en klauterden over een golvende muur met soms heel stijle stukken. Aangekomen bij toren 20 na nog geen 45 min volgde we een groepje toeristen dat over de toren heen klom om vervolgens de weg te vervolgen naar een stukje muur dat officieel niet echt open was voor toeristen. Echter stond daar een stukje verderop nog een Chinees vrouwtje water, bier en chips te verkopen. Na nog eens 2 torens heb ik een momentje rust gepakt en is Dieke nog doorgegaan naar toren 24, de bikkel! Ze kwam letterlijk teruggerend waarbij ze de titel 'mad runner' kreeg van een Britse man (klinkt ook veel gaver met een super Brits accent). Eenmaal terug beneden zijn we nog een soort Chinese binnenplaats opgelopen met wat stenen en prompt liepen we een druipsteengrot binnen (Chinese water curtain) stond aangegeven. Na een keer of drie knipperen zagen we dat het compleet nep was. Ongelooflijk gewoon overal neppe druipstenen en water. Wel gaaf dat je overal mocht lopen en klimmen en alles mocht aanraken (denken wij, want we weten niet wat er in t Chinees op de bordje stond). Na een gezamenlijke lunch met de bus aan een ronde tafel waar ze allerlei chinees eten op een ronde schijf serveren (vis, vlees, groentes, rijst, nog meer groentes etc) die je kunt draaien en waar je met de hele tafel van eet gingen we huiswaarts. De prachtige dag werd nog mooier toen we door onze buurt slenterden en besloten om van de gebaande paden af te wijken een woonwijk (huton) in. Dieke wordt hier door iedereen aangestaard en nagekeken en zeker in die wijk. Na een tijdje slenteren liepen we langs een miniwinkeltje met iets dat leek op sterke drank en na het nodige gewijs, geknik en met gebruik van handgebarden kochten we een klein flesje Chinese licor van 45 procent. Met onze buit in de zak vervolgde we onze route en werden helemaal blij toen we een stuk verderop locals zagen eten uit een soort koperen puntmuts met onderin kolen en rondom bouillon. Ze begrepen ons eerst helemaal niet maar nadat Dieke andere tafels langsliep en eten aanwees en ik in de vertaalapp de woorden beef en vegetables aanwees knikten ze, lachtten ze en kregen we onze eigen hotpot met 2 soorten vlees, drie soorten groente (spinazie, kool en sla), een pindasausje met daarnaast lente-ui en koriander. Iedereen die langsliep keek naar ons, maar dat gaf niets want het was heerlijk en hartstikke leuk. Toen we terug naar huis in een public toilet naast een Chineesje hurkten om te plassen met niets dan een hurktoilet en zijschotten (dus geen deur), voelden we ons compleet ingeburgerd! Moe en zeer voldaan zijn we thuisgekomen en hebben we onze slaapplek voor Xian geboekt. Morgenavond pakken we een binnenlandse vlucht.. Meest gebruikte Chinese woord: xiexie = Thank you !

• 02 September 2016 - 17:50

Marion:

Love you weer helemaal te pletter. Leuk verhaal

• 02 September 2016 - 21:29

Rene Maes:

Hoi Kristianne,
    Leuk verhaal; om jaloers op te worden (wel zonder slaapgebrek)

• 03 September 2016 - 06:40

Hetty:

Leuk om je reisverslag te lezen! Tot nu toe klinkt het alleen maar geweldig! Liefs Hetty

• 05 September 2016 - 12:00

Anja:

he lieverds wat heb ik dit gemist!!!!!
    van die heerlijke verhalen waarmee we een beetje met jullie mee kunnen kijken.