Chang Mai: olifanten, street food & Yi Peng! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu Chang Mai: olifanten, street food & Yi Peng! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kristianne Lie Kwie - WaarBenJij.nu

Chang Mai: olifanten, street food & Yi Peng!

Blijf op de hoogte en volg Kristianne

17 November 2016 | Thailand, Bangkok

Ik zit in de nachtbus van Chang Mai naar Bangkok en ben vol energie ideetjes op aan het schrijven voor een leuke, inspirerende en informatieve website. Wie weet dat die er ooit nog komt en dan zijn jullie getuigen geweest van hét moment waarop het bij mij begon te kriebelen. Ken je dat? Dat je ergens aan denkt en dat je dan een soort van positieve onrust in je krijgt. Ik krijg dan altijd ‘jeuk in mijn benen’, alsof ik heel hard zou kunnen rennen én een blij en onrustig gevoel in mijn buik. Dat gevoel heb ik nu (beetje onhandig misschien als je nog 9,5u stil moet zitten…) Anyway… Terug naar Thailand!

Na mijn gedwongen rustdag (Joost is zelf nog wat rond gaan kijken in Bangkok) hebben we de dag erna een 5 uur durende fietstocht + boottocht geboekt bij Co van Kessel in Bangkok. Deze tour leidde ons door super smalle straatjes, over drukke marktjes, langs tempels en nadat we met onze fietsen op de longboat gingen, over de plantage (groen, palmbomen, bananenbomen, drassig). Heel grappig dat je dan over een stukje beton van minder dan een meter breed fietst en vervolgens een motorscooter als tegenligger krijgt waar vader, moeder en een kind op zitten. Dat = krap! Dat kan ik je wel vertellen.

Na de leuke fietstocht, waar ik af en toe nog letterlijk krom ging van de buikpijn en ik een of ander chemisch drankje toegediend kreeg van de gids wat blijkbaar goed moest zijn tegen misselijkheid, maagkrampen etc. (het smaakte naar aangelengde tandpasta), zijn we via een wholesale market naar het koninklijk paleis gegaan. De route er naartoe over de markt (lees: heel goedkoop, chaotisch marktje met links en rechts overal kleine winkels met heel goedkope troep van boven tot onder en hele smalle paden waar je ongeveer met 3 man naast elkaar kon lopen (ook hier reden de scooters gewoon doorheen, terwijl je zelf tempo voetje voor voetje aan het schuifelen was) en dat dan 2 of 3 kilometer lang?). Fascinerend! Die avond hebben we de nachtbus naar het Noorden (Chang Mai) gepakt en na een redelijk goede nacht op best wel prima stoelen kwamen we verrassend uitgerust aan.

Nadat we de hoteleigenaresse wakker hadden gemaakt om 6u ochtends, zijn we gaan fietsen, ontbijten en gewoon wat gaan sightseeien. De sfeer in deze stad was meteen al stukken beter/relaxter dan in Bangkok: fijn! ’s Avonds zijn we eerst over de sunday market gelopen waar ik van Joost een hele mooie ring kado heb gekregen als verjaardagskadootje. Op deze drukke en gezellige markt kun je kleding, snuisterijen, sieraden en street food kopen. Later zijn we met Thijs (de jongen waar we een busje naar Koh Chang mee hadden gedeeld) gaan eten en hebben we zelfs een drankje of 2 gedaan bij Zoe’s. Een uitgaansplek waar we geproefd hebben van Chang Mai’s nightlife en kennisgemaakt hebben met een ladyboy-vriend van Thijs. We moesten alleen vroeg naar bed want de volgende dag wachtte een gewéldige dag op ons.

We zijn namelijk olifanten gaan verzorgen. Eerst mochten we watermeloenen fijnhakken om ze vervolgens te voeren aan babyolifantjes en grote volwassen olifanten. Ze konden de stukken zelf met hun slurf pakken om naar hun mond te brengen, of als je ‘BON’ zei en je hand omhoog deed, dan ging de slurf omhoog en de mond open en kon je de meloen zo op hun tong leggen. Dit vond ik echt heel erg spannend. Sowieso vond ik het best wel spannend om zo ontzettend dicht bij zulke massale beesten te zijn. Het leukste was het moment dat we een olifantenkus kregen op onze wangen met de slurf van de babyolifant. Nadat we ze gevoerd hadden gingen we met een paar olifanten naar de rivier en werden we door de slurf natgespoten. We hadden lol! Hierop gingen we naar een modderpoel waar we de olifanten en onszelf mochten insmeren met modder om dit tot slot weer in de rivier af te spoelen.

Ik denk dat we wel zeker 2 uur doorgebracht hebben met deze dieren voordat we met ons groepje onze dag vervolgden richting een waterval om de dag af te sluiten op een bamboevlot in een rivier. Super mooi: zit je daar in kleermakerszit op niet meer dan 10 lange bamboestokken samengebonden met stukken leer en that’s it. Het vlot werd bestuurd door een Thai die stond (soort suppen) en die de boot langs stenen manoeuvreerde met een stok. Hij peddelde niet, hij stak de stok in het water of zette zich af tegen rotsen en bomen. Zon op je gezicht, uitzicht op de jungle en een natte kont, heerlijk!

Deze perfecte dag hebben we ook nog eens perfect afgesloten. Het was namelijk lantaarn festival (Yi Peng) in Chang Mai, wat betekent dat ze in de stad op diverse plekken massaal wensbalonnen loslaten. Dit hebben wij van dichtbij mogen aanschouwen en dat was (naast dat het extreem druk en chaotisch was op straat) erg mooi en magisch wanneer je naar boven keek en al die lichtpuntjes zag. Om uit de drukte te ontsnappen zijn we met Thijs (ja die hadden we weer opgetrommeld) naar de night market gegaan en op een plein gaan zitten met foodtrucks en live muziek. Sfeertje! Met een gin tonic en een biertje, lekker eten, goede muziek en dan als je naar boven keek een hemel die bezaaid was met puntjes vuur (groot en klein) van alle wensbalonnen. Ik gun het jullie: dat moment!

De dagen erna hebben we ons vermaakt door te besluiten niet naar Pai te gaan, omdat we het wat relaxter aan wilde doen ipv de hele tijd van hop naar her te reizen en hebben we een scooter gehuurd om de omgeving van Chang Mai te verkennen. Mooie route (Samoeng loop) door de bergen waarvan Joost zei dat het de perfecte motor-weg was. Vandaag zijn met een groepje van 10 waarmee we een cooking class hadden over een lokale markt gegaan, waar we uitleg kregen over diverse ingrediënten en hebben we inkopen gedaan voor de 12 gerechten die we die dag gingen maken. Iedereen mocht 5 gerechten kiezen en Joost en ik kozen expres ieder 5 andere gerechten, zodat we maarliefst 10 traditionele Thaise gerechten konden koken en proeven. Ons vrouwtje deed het erg leuk! Ze liet ons van alles ruiken en ik heb een aantal nieuwe dingen gezien en geproefd. De les was geslaagd want alle gerechten waren goed gelukt en heel erg lekker!

Na de kookles hebben we ons af laten zetten bij een eco resort (op aanraden van Thijs, die hier in Chang Mai woont) om nog even te relaxen aan het zwembad voordat we de nachtbus weer in zouden moeten. Nu dus in de nachtbus vol verwachting richting het zuiden. (De bus is helaas niet zo relaxt als op de heenweg en dat levert een kleine grumpy Joost op, haha). Als we straks in Bangkok aankomen, dan pakken we een vliegtuig naar Krabi en van daaruit gaan we nog wat eilandjes bezoeken om onze vakantie in alle rust af te sluiten! Groetjes van ons!!

  • 17 November 2016 - 06:54

    Marion:

    Dank voor je verhaal Lief.

  • 17 November 2016 - 07:08

    Anita:

    Geweldig wat jullie meemaken, heerlijk om te lezen.
    Geniet ervan, lieve groetjes, kussss

  • 17 November 2016 - 07:13

    Jeannette:

    Mooi hoor Kristianne geniet nog van deze bijzondere ervaring xx

  • 17 November 2016 - 07:41

    Karin:

    weer een schitterend verhaal. ik kan het bijna zien have fun xx

  • 17 November 2016 - 08:16

    Rene Maes:

    Leuk om te lezen dat jullie zo veel ervaringen hebt opgedaan en dat jet jullie goed gaat.
    Maar 1 vraag: toen je die ring kreeg is Joost toen ook op zijn knieën gegaan :) ?

  • 17 November 2016 - 16:47

    Anja:

    ja Kristianne, dat gevoel ken ik ook.
    Alleen kriebelt het bij mij niet in mijn benen en ik heb zeker en heel gelukkig niet het gevoel dat ik hard wil gaan lopen.
    jouw gezicht dat je trok bij de olifantenkus deed mij iets anders geloven dan je verhaal.
    gelukkig maar.
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristianne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 37208

Voorgaande reizen:

21 Januari 2022 - 14 Februari 2022

Workation in Panama

05 November 2016 - 27 November 2016

Thailand november 2016

01 September 2016 - 14 September 2016

Chinatrip

05 November 2011 - 28 November 2011

Lovely Ozzy

10 November 2010 - 24 November 2010

Renée en Kristianne: Pura Vida

27 December 2006 - 04 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: